Promo / Aftermovie Visual Thinking Workshop

Prefer reading this portfolio post in English? Click here.


Als je visueel je verhaal kunt vertellen, begrijpt iedereen je

 
 

Niet iedereen kan visueel denken. Althans, dat is wat we van jongs af aan hebben geleerd. Curious Piyuesh is het daar echter niet mee eens. Hij zegt zelfs dat tekenen een basisbehoefte is net als seks!
Hij leert met zijn workshop iedereen visueel denken. En hun gedachten visualiseren. Als videograaf denk ik ook visueel. Waar een ondernemer zijn/haar verhaal wil vertellen, zorg ik ervoor dat ze het kunnen laten zien.

Tekenen is als seks

Ik geloof niet dat tekenen een basisbehoefte is. Waar ik wel in geloof, en ik geloof dat Piyuesh dat bedoelde én met deze workshop heeft bewezen, is dat visualiseren cruciaal is! En dat we als Homo Sapiens mogelijk niet hadden overleefd als we dit niet konden. De verhalen die in de oertijd en lang daarna door werden verteld, werden namelijk vastgelegd in onder andere muurtekeningen. En kennis is macht.

Wanneer je de Visuals at your Work workshop van Piyuesh afrondde ontving je een Visual Communication certificaat. Zo’n 10 jaar geleden startte ik de 4-jarige studie Visuele Communicatie (later Art, Comunication & Design genoemd) aan de kunstacademie.
Uiteraard zijn het certificaat en mijn diploma niet te vergelijken. Maar er waren wel wat interessante overeenkomsten. De belangrijkste: het visualiseren.

Piyuesh startte zijn verhaal met de tip: “If I want to say: ‘You’re beautiful’, then you don’t have to draw a beautiful lady. But maybe you can draw a rose.” Zo visualiseer je middels symbolen wat je wil vertellen, én komt de boodschap nog eens sterker over dan wanneer je een mooie vrouw had getekend. Want of een vrouw mooi is, is subjectief. Maar in symboliek is universeel besloten dat een roos mooi is.

Symbolen om verhalen te vertellen

Symbolen worden al sinds mensenheugenis gebruikt om verhalen te vertellen. Sterker nog, voordat er tekst was, vertelden “we” alles via beelden. Denk bijvoorbeeld aan het ‘schrift’ van de Grieken en Romeinen, en de muurtekenen van de Neanderthalers. Deze symboliek heeft tijdens mijn studie mijn eigen interesse in Katholieke kunst (ook wel Icoonkunst) gewekt. Waar ik eerst dacht dat het gewoon oude, stoffige kunst was, besefte ik later dat die afgebeelde vis voor Jezus stond en de beroemde witte duif voor vrede. Ook ontdekte ik hoe ik de heilige drie-eenheid kon herkennen en het belang van het getal drie (waaronder het drie-luik). Het gaat zelfs zo ver dat ik een boekje heb over de symboliek in oude kunst. En in museum Boijmans Van Beuningen struin ik maar al te graag de ruimtes af waar de werken uit de Gouden Eeuw hangen om symbolen te ontdekken.

En zelfs in mijn branding video’s en publicaties gebruik ik symboliek om de kijker te laten begrijpen wat de ondernemer wil vertellen. Een glimlach staat voor passie, een kleurrijke zonsondergang staat voor plezier. Details (van bijvoorbeeld een sieraad of taart) staat symbool voor expertise en een lichte omgeving staat voor een frisse blik. En de muziek geeft een extra dimensie aan die symboliek. Het geeft me de kans om contrasten uit te lichten of juist de nadruk te leggen op een bepaalde emotie. Zonder ook maar één woord te hoeven vertellen.

Woorden als symbolen

Over woorden gesproken, ik gebruik ze wel in mijn ‘verhalen’ hoor! Soms middels interview, soms middels de verhalen die de ‘hoofdrollen’ in mijn films vertellen tijdens de opnames. Een ondernemer zoals Kaylee film ik expres terwijl ze haar training geeft, zo kan ik haar branding extra goed neerzetten. In het geval van Piyuesh was het doel niet per sé om te laten zien hoe goed zijn workshops zijn, maar hoe inspirerend de TINT events zijn. En daarvoor koos TINT dit keer Piyuesh uit, en met het Dinner Event kozen zij daar weer andere vormen voor uit (sprekers, inspirerend eten en muziek). Deze ‘symbolen’ worden dan uitgelicht in de film.

Zoals ik al eerder aangaf kan het ook het geval zijn dat jij of ik liever verkies om interviewtechnieken te gebruiken om je verhaal in een film te vertellen. Symbolen, alleen dan niet visueel. Hoe en waarom je ervoor kiest om dit wel of juist niet te doen, leer ik je hier.

Als ik nu 3 symbolen moest kiezen die mijn verhaal vertellen, zou ik symbolen willen vinden voor spiritualiteit (een met de natuur zijn), jezelf zijn (grapjes maken, mensen laten lachen) en mijn liefde voor muziek. Hoe ik die laatste zou symboliseren vind ik best moeilijk. Ik luister geen platen, maar Spotify, ik zing graag mee, maar zing hartstikke vals en als ik rap staat dit juist weer voor iets heel anders symbool. Dus daar ga ik nog even over nadenken.

En jij? Als jij nu 3 symbolen moest kiezen die je in jouw branding of publicatie wil gebruiken, welke zou jij dan gebruiken om jouw verhaal te vertellen?